“Designer as Artist is an article written by Louise Schouwenburg [x] for the art magazine “Metropolis M“. After reading this article it became a source for our research project investigating the position and role of designers and their relation to art. After visiting the exhibit Hella Jongerius “Misfit” held in the Boymans van Beuningen museum Rotterdam, we decided to invite the author (also writer of the Misfit catalog) for a discussion. This discussion focused on the new trend in design where more conceptual freedom emphasizes a new role for the designer. Students of The Rietveld Academy Foundation Year’s E_group research and opinionated this subject as you can read in their individual posted contributions on this Designblog
The article mentioned and the choice of this subject is not without reason. Last September 2010 the Sandberg Institute (Rietveld’s own Master program) appointed one of the Dutch leading designers Jurgen Bey as their new director. This internationally acclaimed designer takes an outspoken position in this debate. “We need contemplative visionars. The changing world asks for critical artists and designers who can work together and make themselves subordinate to a greater cause”, say’s Bey
Looking out of the window of our class room we see his office at the Sandberg Institute an opportunity we could not let go. Time to get acquainted. We invited Jurgen Bey to come and visit our program as a mutual exchange and tell us something about himself within the context of our subject “the designer as artist !?”. Before this was arranged we had a great opportunity to meet him in person as part of a program organized by the museum of modern art Temporary Stedelijk Museum Amsterdam. Their program “Talking Film” #5. In this program Jurgen Bey presented a selection of films showing how artists and designers create and capture their own world. Indirectly he used this evening to present his attitude in directing art, design and architecture at the Sandberg Institute.
We tried to re-create the program presenting a mock-up of the films he showed and some of the statements he made:
Everything starts with the right perspective..
Powers of Ten is a 1968 American documentary short film written and directed by Ray Eames and her husband, Charles Eames, rereleased in 1977. The film depicts the relative scale of the Universe in factors of ten
quote: Designers zijn de populisten onder de kunstenaars
The second film he showed was an animation depicting the birth of “Vegetal”. Can you plant a chair? You can. In 19th century North America young trees were shaped over the course of several years until they adopted the contours of a chair. Ronan and Erwan Bouroullec were so fascinated by this traditional technique that they came up with the idea of designing a “grown chair.”
Ronan & Erwan Bouroullec present their new 'vegetal' chair produced by Vitra
quote: De tijd van de kunstschilder is voorbij, kunstenaars/ontwerpers gaan zich steeds meer bezig houden met het ontwikkelen van strukturen.
"Sweepers Time": “Real Time”, clock-movies by Maarten Baas
quote: Mijn droom is dat je kan afvragen; Ga ik naar het bos of naar het kantoor zonder dat daar veel verschil tussen is…
The third ingredient to the Bey vision was of course “imagination” followed by the wonder of creation. The animated movie he showed was about a man holding a sketchbook and rubbing the pages with charcoal creating “life”. The movie was by William Kentridge and as this specific copie is in the collection of SM and can’t be show let’s listen to a lecture about the development of film by the same William Kentridge. (click the image)
filmstill of 7 Fragments for George Méliès, bought by the Stedelijk in 2006 [x]
quote: We leven nu in een tijd waarin de kunstenaar (in de breedste zin van het woord) het voortouw moet nemen.
Ik heb een wens en ik ga het gewoon doen! Maak je eigen universum en maak gebruik van de gaten in het systeem. Redeneer vanuit jezelf en het nu en vemijd conventies.
Het adagium is doen. Helemaal gaan; een plan, een reis, een film. Bevlogen, bewust onbevangen. Joost Conijn (Amsterdam, 1971)
quote: “Avant Techniek. Het hoofd bedenkt het eerst. Het is zo rekbaar met betrekking tot de logica, naar waar het hart zit”.
MUTO by blublu.org
quote: “De kracht van de beeldtaal ten opzichte van de echte taal”.
De communicatie over een idee versneld als je gebruik maakt van de beschikbare media. Het neemt veel meer tijd om een stoel te ontwikkelen en het concept via een industriele productie aan de gebruiker kenbaar te maken. Dit gaat over de mythe van het beeld
December 1962: Wim T. Schippers gooit ten overstaan van de wereldpers een flesje Green Spot prikkellimonade in de zee bij Petten. Vanaf haar opkomst in de jaren zestig verhoudt de videokunst zich bijna noodgedwongen tot het apparaat dat ook haar eigen vertoning pas mogelijk maakt: de televisie. In de vijftiger jaren geïntroduceerd, maakte deze huiselijke beeldbuis een revolutionaire groeispurt door naar massamedium nummer één. Veel kunstenaars stonden sceptisch tegenover de ontwikkeling van hetgeen achteraf gezien kan worden als de meest dominante aanstichter van populaire beeldcultuur. Het maken van televisiebeelden was namelijk slechts voorbehouden aan enkelen; een kleine groep van omroepen en studio's die duizenden mensen thuis op de bank in hun greep hield. [movie is property of SM and can't be shown here, sorry]
quote: “Vooruitgang is, mensen mobiliseren. Bergen verzetten met een schop, de social funktie van kunst en design”. “Wat je wenst kan werkelijkheid worden, je kunt bergen verzetten”
On April 11, 2002, five hundred volunteers were supplied with shovels and asked to form a single line at the foot of a giant sand dune in Ventanilla, an area outside Lima. This human comb pushed a certain quantity of sand a certain distance, thereby moving a sixteen-hundred-foot-long sand dune about four inches from its original position. (click the image)
Francis Alÿs "When Faith Moves Mountains" 2002
Jurgen Bey the passionate speaker captured our imagination and had us inspired. Time flew and we were kicked out of the building at eleven by the nightwatch. One more reason to invite him as a speaker for our project. This happened a couple of weeks later, but we will write more about that at an other time……
quotes compiled by Lotte Clerkx and Henk Groenendijk